naar top
Gemeente Dendermonde

Herinrichting kruispunt Mechelse Poort

In 2020 stelde het schepencollege zeven acties vast voor het stadsproject Epicentrum met o.a. de herinrichting van het kruispunt Mechelse Poort door beheerder AWV, Agentschap Wegen en Verkeer.

Bedoeling is om dit historische zwarte punt in Dendermonde om te vormen tot een veilig verkeersknooppunt met veel groen, brede fietspaden, een fietsbrug en drie nieuwe fietstunnels. 

Informatie vind je op deze pagina en op de website van AWV via www.wegenenverkeer.be/Dendermonde.

Veilig, comfortabel fietsknooppunt

Het kruispunt aan de Mechelse Poort is een van de drukste en gevaarlijkste van Dendermonde. De plannen voor de heraanleg voorzien in een volledig heringericht kruispunt met fietstunnels. Er komen drie fietstunnels onder het kruispunt: dwars onder de Martelarenlaan, onder de Noordlaan en onder de Leopoldlaan.

De fietstunnel onder de Noordlaan wordt een nieuwe poort om de stad binnen te fietsen. Fietsers en voetgangers zullen bij het oversteken niet meer in conflict komen met het andere verkeer. Bovendien kunnen zij hun traject hier vlot verderzetten en moeten ze geen rekening meer houden met wachttijden aan verkeerslichten.

Een plek om te vertoeven

Er is bij de inrichting van de nieuwe Mechelse Poort ook aandacht besteed aan de leefbaarheid en de kwaliteit van de openbare ruimte. Naast het grote fietsplein (22mx25 m) dat uitgeeft op de verschillende tunnels zijn er terrassen voorzien en de aanplantingen moeten er een groene en aangename omgeving van maken. Zo wordt de Mechelse Poort niet enkel een doorgangsroute maar ook een plek waar men op een mooie dag kan genieten van de zon en de passage.

Ook het nieuwe bufferbekken zal omzoomd zijn door groen en zal bovendien een stukje Dendermondse geschiedenis terug bloot leggen doordat de beer met monnik terug zichtbaar zal zijn. De herinrichting van de Mechelse Poort maakt namelijk deel uit van de volledige herinrichting van de Bruynkaai tot een attractieve toegangspoort tot de stad.

Vlot en veilig autoverkeer

Om het autoverkeer beter te laten doorstromen, krijgen auto’s die vanop de Noordlaan naar de Leopoldlaan en vanop de Leopoldlaan naar de Mechelsesteenweg rijden een afslagstrook zonder verkeerslichten. De verkeerslichten worden bijgesteld, onder andere o.a. in functie van het vele links afslaand verkeer vanuit de Martelarenlaan naar de Mechelsesteenweg.  Al deze ingrepen moeten zorgen voor meer verkeersveiligheid en voor een betere doorstroming.

Parking De Bruynkaai

De huidige autoparking blijft deze legislatuur behouden als parkeerruimte. De stad wil hier wel het bestaande jaagpad op de Scheldedijk verbreden tot een aangename flaneerstrook voor fietsers en voetgangers langsheen de Schelde. Deze flaneerzone zal via groenbeplantingen afgeschermd worden van de autoparking.

Waar nu de vrachtenwagenparking ligt, komt een waterbuffer voor het nieuwe kruispunt. We richten de waterbuffer zo in dat deze de herinnering oproept aan de vroegere aanzet van de vestinggracht rondom de stad, richting het Amelinckx-gebouw. Het fietspad over deze waterbuffer zal via een brug lopen. Deze brug krijgt vorm met de bestaande brugconstructies aan de Brusselse en Mechelse Poort als inspiratie. Deze fietsbrug en de tunnel onder de Noordlaan zullen een nieuwe ‘poort’ vormen voor fietsers en voetgangers richting het centrum.

We laten de waterbuffer aansluiten op de vroegere afsluitdam tussen de Dender en de vestinggracht: de ‘beer met monnik’. De beer was de naam van de dam. De monnik was een torentje dat vijandige legers verhinderde om via deze dam de stad binnen te vallen. De hele constructie zit nog steeds onder de grond. Het bovenste stuk van monnik steekt boven het maaiveld uit, te zien als een kleine piramide op de parking van de De Bruynkaai. Dankzij een goede samenwerking met AWV krijgen we zo de kans om dit stukje geschiedenis weer vrij te graven en te tonen als deel van onze vestingstad.

Tijdens de werken aan het kruispunt zal de vrachtwagenparking niet beschikbaar zijn. Dit biedt de kans om heel de zone een groene inrichting te geven om iedereen vanuit het Scheldelandschap een mooi welkom te geven en hen te verleiden om het historische stadscentrum met zijn vestinggordel te bezoeken.

Voorbereidingen

Bomen rooien op het kruispunt

Eind februari 2022 heeft een aannemer de bomen gerooid tussen de parking de Bruynkaai en de Scheldebrug en tussen de Scheldebrug en de spoorwegbrug over de Mechelsesteenweg. Dit gebeurde om ruimte te maken voor de heraanleg van het kruispunt. Op deze plaats zal tijdens de werken een tijdelijk fietspad voorzien worden dat fietsers van de brug veilig richting de Scheldedijk moet leiden. Bij de heraanleg van het kruispunt zal hier uiteindelijk een bufferbekken omzoomd door groen gerealiseerd worden en zal bovendien een stukje Dendermondse geschiedenis blootgelegd worden door de beer met monnik terug zichtbaar te maken.

Er wordt in totaal 11.089 m² ontbost, 5.310 m² daarvan wordt opnieuw aangeplant binnen het project zelf. In de downloads onderaan deze pagina vind je het beplantingsplan na de heraanleg van het kruispunt.
De overige boscompensatie wordt voorzien op de N41 in een zone tussen Vlassenbroekbrug en Denstraat (tussen kmp 16,063 – 17,150). Dat gaat over 12.182 m² aanplantingen.

Kruispunt De Bruynlaan/Noordlaan/Veerstraat

In aanloop tot de grote werken aan het kruispunt Mechelse Poort, maakte het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV dat de Noordlaan beheert) dit kruispunt in 2022 veiliger voor alle weggebruikers. Het kruispunt De Bruynlaan/Noordlaan/Veerstraat was een van de zwarte punten op het vlak van verkeersveiligheid van onze stad.

Voorbereidende nutswerken  

Eind 2022 werd bekend dat de aanvang voor deze werken niet zou plaatsvinden in 2023, zoals gepland. Een arrest van de Raad voor Vergunningsbetwistingen vernietigde de toegekende omgevingsvergunning. AWV bestudeerde het arrest en ondernam actie om een aangepast ontwerp te bekomen dat tegemoet komt aan de opmerkingen van de Raad. 

Vanaf 22 juni tot 31 augustus 2023 vernieuwden de nutsbedrijven de ondergrondse nutsleidingen (werkzones op Oude Vest, Leopoldlaan, Kasteelstraat en Noordlaan).

Update 25 maart 2024
 
Een openbaar onderzoek over het aangepast ontwerp liep van 13 december 2023 tot en met 11 januari 2024. Intussen is de vergunning voor dit project is afgeleverd.
Dat betekent groen licht voor de herinrichting van het kruispunt.
Eerst zijn nog voorbereidende werken gepland, die nog voor het bouwverlof 2024 starten.

Zodra de timing concreet is, lees je dat op deze webpagina. 

Project Epicentrum

Bekijk ook de andere acties in het stadsproject Epicentrum.

  • Overzichtsbeeld kruispunt Mechelse Poort
  • Fietsbrug
  • Fietsplein