Het attest van hoofdverblijfplaats (bewijs van woonst / attest van inschrijving) bevestigt dat een inwoner ingeschreven is op zijn adres in de gemeente.
Het attest bevat een aantal persoonlijke gegevens zoals:
- naam en voornamen
- plaats en datum van geboorte
- adres
- nationaliteit
- de datum sinds wanneer je op het adres woont.
Je kan ook een attest van hoofdverblijfplaats aanvragen met de historiek van jouw vorige adressen.
Voorwaarden
De volgende partijen kunnen het attest met betrekking tot jezelf aanvragen:
jezelf
jouw wettelijke vertegenwoordiger (bv. ouder of voogd)
bijzondere gemachtigden zoals een notaris of advocaat als de afgifte ervan voorgeschreven is door of krachtens de wet
derden (bv. publieke of private instellingen) als de afgifte ervan voorgeschreven is door of krachtens de wet
Bewijs
Als je het attest zelf ophaalt in de Stadswinkel:
jouw eigen identiteitskaart of verblijfsvergunning.
Als je het attest voor iemand anders aanvraagt:
een volmacht van de betrokkene en een kopie van zijn of haar identiteitskaart
jouw eigen identiteitskaart.
Procedure
Je kan het attest van hoofdverblijfplaats opvragen bij jouw gemeente.
Als je beschikt over een elektronische identiteitskaart (eID), kan je het document ook raadplegen, downloaden en afdrukken:
op 'Mijn dossier', de online toepassing van het Rijksregister
op 'Mijn Burgerprofiel', de online toepassing van de Vlaamse overheid (rubriek ‘Attesten en toelatingen’)
via het digitaal loket van stad Dendermonde
Anderen kunnen het attest enkel aan het loket van het team bevolking aanvragen. In bepaalde gevallen kunnen advocaten, notarissen, … wel een online aanvraag indienen mits vermelding van de wettelijke basis. Het gemeentebestuur zal op basis hiervan beslissen of het al dan niet kan worden afgeleverd.
Kan ik het attest gebruiken in het buitenland?
In de meeste gevallen moet het document eerst gelegaliseerd en eventueel vertaald worden. Op de website van de Federale overheidsdienst Buitenlandse Zaken kunt je nakijken of jouw document al dan niet voorzien moet worden van een legalisatie of apostille.
Heb je een attest met apostille of legalisatie nodig, dan kan je het document met legalisatie of apostille aanvragen via het e-loket e-Legalisation.
De prijs voor een legalisatie of apostille is steeds 20 euro per document.