Digitale meter met Prepaid: opladen

Inhoud

Prepaid (de vroegere budgetmeter) is een betaalsysteem bij de netbeheerder Fluvius waarbij je op voorhand betaalt voor je elektriciteits- of aardgasverbruik.

Voorwaarden

Prepaid is enkel voor elektriciteits- en aardgasklanten bij de netbeheerder Fluvius:

  • Voor elektriciteit schakelt de netbeheerder Prepaid onmiddellijk in.

  • Voor aardgas schakelt de netbeheerder Prepaid in wanneer je je factuur niet betaalt of een afgesproken afbetaalplan met de netbeheerder niet nakomt. Meer informatie: ‘Wat als u uw energiefactuur niet betaalt’.

Het is ook mogelijk om Prepaid in te schakelen als je nog geen schulden heeft bij de netbeheerder. Neem hiervoor contact op met Fluvius.

Procedure

Bij Prepaid betaal je op voorhand voor je verbruikte energie door middel van een oplading via een webportaal of een oplaadpunt in je buurt. Afhankelijk van het type meter dat je hebt, zijn er twee scenario’s:

  • bij een digitale meter activeert de netbeheerder de prepaidfunctie in de digitale meter. Dit gebeurt vanop afstand.

  • bij een klassieke, analoge meter vervangt de netbeheerder eerst je analoge meter door een digitale meter. Tot op dat moment ontvang je voorschotfacturen. De vervanging van je meter is gratis en verplicht.

Lees meer over Fluvius Prepaid

Hoe opladen?

Je kan je digitale meter online opladen via www.mijnfluvius.be/prepaid of je kan energie kopen met je bankkaart. Hiervoor kan je terecht op onderstaande oplaadpunten.

  • Sociaal Huis, Gentsesteenweg 1

  • Stadswinkel, Administratief Centrum, Fr. Courtensstraat 11

  • Een overzicht van alle oplaadpunten vind je via www.fluvius.be/nl/oplaadpunten.
    Vragen? Contacteer Fluvius via 078 35 35 34.

Breng je bankkaart en je referentiecode mee. Je referentiecode zijn de laatste 13 cijfers van je EAN-code. Die vind je terug op de sticker op je digitale meter.

Kostprijs

  • De plaatsing van de digitale meter in Prepaid is gratis.

  • Je betaalt voor jouw verbruik.

Meer info

Als je jouw rekeningen voor gas en elektriciteit niet betaalt bij een commerciële leverancier, dan wordt de netbeheerder Fluvius jouw sociale leverancier. Fluvius zal de de prepaidfunctie activeren. Met de prepaidfunctie kan je alleen de energie gebruiken die je op voorhand betaalt.

Als je de digitale meter niet oplaadt en het bedrag is opgebruikt, dan schakel je voor elektriciteit over op een beperkt vermogen. Voor gas schakel je over op een noodkrediet. Als ook dit opgebruikt is en je de digitale meter niet oplaadt, stopt de toevoer van elektriciteit of gas.