Elektronische identiteitskaart

Met jouw elektronische identiteitskaart bewijs je dat je bent ingeschreven in het rijksregister in België. De identiteitskaart bevat een microchip, zo kan je elektronisch handtekeningen plaatsen en met een kaartlezer jouw identiteit bevestigen. Daarvoor ontvang je een persoonlijke pincode. 

De nieuwe eID bevat vingerafdrukken. Dit nieuwe element wordt toegevoegd om de strijd tegen identiteitsfraude op te voeren. De vingerafdrukken staan enkel op de contactloze chip van de kaart (geen centrale databank) en zijn beveiligd. Enkel bevoegde instanties kunnen de contactloze chip uitlezen.

Procedure

Je wordt uitgenodigd voor de aanmaak van een (nieuwe) identiteitskaart.
Kom naar de Stadswinkel, neem een ticket en we helpen je verder.

Wat meebrengen

  • de oproepingskaart
  • jouw huidige identiteitskaart 
  • een recente foto die voldoet aan de vereisten van de Internationale Luchtvaartpolitie, de ICAO-normen.

Een pasfoto maken is mogelijk bij een professionele fotograaf of in de fotocabine van de Stadswinkel (10 euro Bancontact of gepast geld, tijdens de openingsuren van de Stadswinkel)

Kostprijs

Tarieven vanaf 01/01/2026

  • 30 euro
  • spoedprocedure met levering in de Stadswinkel, aanvraag voor 15 uur, levering de dag na de bestelling voor 12 uur: 150 euro
  • spoedprocedure met gecentraliseerde levering in Brussel, aanvraag voor 15 uur, levering 4,5 uur na de bestelling, afhaling door de burger bij de centrale diensten in Brussel, ook op zaterdagvoormiddag: 200 euro
  • heropvragen codes: 10 euro

Tarieven tot 31/12/2025

  • 25 euro
  • spoedprocedure met levering in de Stadswinkel, aanvraag voor 15 uur, levering de dag na de bestelling voor 12 uur: 120 euro
  • spoedprocedure met gecentraliseerde levering in Brussel, aanvraag voor 15 uur, levering 4,5 uur na de bestelling, afhaling door de burger bij de centrale diensten in Brussel, ook op zaterdagvoormiddag: 150 euro
  • heropvragen codes: 8 euro

Adres afhaling en activatie van de spoedkaart in Brussel: FOD Binnenlandse Zaken - Park Atrium, Koloniënstraat 1, 1000 Brussel. 02 518 21 16. Openingsuren: van maandag tot vrijdag van 8.30 -18.30 u. en zaterdag van 8.30 -12.30 u.

Voor wie

  • voor Belgen vanaf 12 jaar
  • vanaf 15 jaar moet je jouw elektronische identiteitskaart verplicht op zak hebben

Afhandeling

Binnen de 3 weken ontvang je een brief met afscheurstrookjes van de federale overheidsdienst Binnenlandse Zaken. Deze brief vermeldt jouw persoonlijke pin- en pukcode. Deze codes heb je nodig om jouw elektronische identiteitskaart af te halen in de Stadswinkel en te activeren. De pincode kan je ook daar wijzigen. 

Je kunt je nieuwe identiteitskaart afhalen in de Stadswinkel (zonder afspraak). Raadpleeg vooraf de openingsuren. Neem een ticket en we helpen je verder. 

Verlies of diefstal? 

Bel gratis naar DOCSTOP op 00800 2123 2123 om zelf jouw identiteitskaart te blokkeren. 
Zo voorkom je het risico op frauduleus gebruik van jouw document en eventuele financiële gevolgen.

Bij verlies van een identiteitskaart dient er een nieuwe identiteitskaart aangevraagd te worden. Gelieve hiervoor persoonlijk langs te komen in de Stadswinkel met een recente pasfoto die voldoet aan de vereisten van de Internationale Luchtvaartpolitie, de ICAO-normen. U zal op dat moment ook een bewijs van verlies ontvangen dat tijdelijk gebruikt kan worden als identiteitsbewijs. Dit attest is enkel geldig in België.