Technologische evoluties zijn niet meer weg te denken. De komende jaren moeten steden en gemeenten deze creatief inzetten om waardevolle producten en diensten te creëren voor burgers en hun eigen organisatie. Technologie heeft een directe link met de mogelijkheden van dienstverlening.
Technische ontwikkelingen, met name op het gebied van de Vlaamse digitale bouwstenen, bieden kansen om lokale dienstverlening te vereenvoudigen en te herdenken vanuit het perspectief van de burger en volledig digitaal beschikbaar te stellen. Burgers, ondernemingen en verenigingen verwachten ‘state of the art’ dienstverlening: standaard digitaal, proactief waar mogelijk, fysiek als het een meerwaarde biedt. De uitdaging is om elke inwoner mee te nemen in de digitale transitie.
Met moderne software en communicatietechnologieën zoals AI worden taken efficiënter uitgevoerd, beslissingen verbeterd en de kwaliteit verhoogd. Deze ontwikkelingen hebben een enorme impact op de moderne samenleving, economie en de relaties tussen mensen. Lokale besturen spelen een regierol in het ondersteunen van hun burgers bij het versterken en behouden van digitale basisvaardigheden.
De moderne wereld evolueert snel door technologische ontwikkelingen, wat leidt tot nieuwe uitdagingen en verwachtingen. Burgers willen steeds meer zaken digitaal regelen, waarbij de veiligheid en herbruikbaarheid van hun data gegarandeerd moet zijn.
Binnen deze context zien we bv.
een groeiende vraag naar volledig online dienstverlening
toegenomen privacygevoeligheid en naleving van GDPR-wetgeving
een stijging van cyberaanvallen
stimulansen vanuit Vlaanderen om de dienstverlening verder te digitaliseren zoals het intergemeentelijke subsidieproject ‘Gemeenten zonder gemeentehuis’
gebruik van Vlaamse digitale bouwstenen
digitale administratieportefeuilles zoals eID
opkomende technologieën zoals artificiële intelligentie, virtual reality en augmented reality
blockchain en alternatieve circuits
Technologische innovaties bieden zowel kansen als uitdagingen. Steden en gemeenten moeten deze kansen benutten om waardevolle producten en diensten voor burgers en hun organisatie te verbeteren of opnieuw vorm te geven.
Digitale transformatie is het proces waarbij digitale technologieën en datagedreven oplossingen worden ingezet om bedrijfsprocessen, culturen en klantervaringen te creëren. Door bedrijfsdata effectief te gebruiken, kunnen lokale besturen betere en snellere manieren vinden om belangrijke processen uit te voeren.
Digitale transformatie, technologische innovaties en datamanagement zijn hierbij onlosmakelijk met elkaar verbonden.
Door slimme inzet van digitale tools en het waarderen van menselijke vaardigheden, zoals persoonlijk contact, kunnen we de kwaliteit van diensten en hulpverlening verbeteren en zorgvuldig omgaan met data. Door weloverwogen keuzes te maken over welke ontwikkelingen te omarmen, kan de organisatie flexibeler en beter inspelen op de huidige en toekomstige behoeften in dienst-, hulp- en zorgverlening.
Voor een effectief beleid en onderbouwde beslissingen zijn duidelijke gegevens cruciaal. Onze stad beheert een breed scala aan diensten met een overvloed aan data. Het is essentieel om snel toegang te hebben tot de juiste informatie.
In 2023 hebben we het klachtenbehandelingsproces verbeterd en een nieuw klachtenreglement ingevoerd. O.a. voor rapportering over klachten gebruiken we nu geautomatiseerde dashboards via Power BI, wat ons in staat stelt om snel analyses uit te voeren en actie te ondernemen. Hierdoor kunnen we burgers sneller en efficiënter helpen. Dit type van procesverbeteringen zijn de toekomst voor een performante organisatie.
Digitale inclusie is essentieel om ervoor te zorgen dat niemand achterblijft in de digitale revolutie. Sommige inwoners zijn digitaal kwetsbaar en verdienen extra aandacht. Door hen te voorzien van de juiste kennis, hardware, opleiding en internettoegang kunnen we hun digitale zelfredzaamheid bevorderen.
Naast deze 3 pijlers is het cruciaal om de juiste ICT-architectuur en software te kiezen of te ontwikkelen. Door bij processen en dienstverlening vanuit concrete persona’s te denken, maken we doordachte keuzes die iedereen ten goede komen.
Het project e-inclusie en digibanken wil de digitale kloof verkleinen door digitale diensten toegankelijk te maken en digitale vaardigheden te ondersteunen. We verstrekken op basis van bepaalde criteria computers aan mensen zonder hardware en bieden vouchers voor internettoegang.
Zo werken we aan een inclusief digitaal landschap. Door samen te werken met lokale en regionale organisaties leggen we de nadruk op persoonlijke toegang tot het internet, het verkrijgen van een laptop en het bevorderen van digitale vaardigheden. Onze belangrijkste uitdaging ligt in de verduurzaming van het project.