Fietssnelweg- en voetgangerstunnel tussen station en Kalendijk krijgt Europese steun

Steun voor belangrijke missing link

In Dendermonde wordt er volop gewerkt aan de realisatie van de 5 fietssnelwegen. Die zijn al deels aangelegd, maar er ontbreken nog verbindingen. Provincie Oost-Vlaanderen en stad Dendermonde - vaak in samenwerking met Infrabel - maken hier werk van. 

Provincie en stad hebben recent nieuws ontvangen over de realisatie van een fiets- en voetgangerstunnel tussen het station van Dendermonde en het Kalendijkgebied. Het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) bevestigde steun ten bedrage van maximaal 500.000 EUR.

De realisatie van de tunnel wordt geraamd op 1.950.000 EUR, samengebracht door volgende partijen:

  • Provincie Oost-Vlaanderen 930.000 EUR
  • Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO) 500.000 EUR
  • Vlaamse overheid - Fonds Innoveren en Ondernemen (FIO) 500.000 EUR
  • Stad Dendermonde 20.000 EUR.

De tunnel creëert een belangrijke missing link aan het station van Dendermonde, waar 5 fietssnelwegen verknopen: F44 Gent-Mechelen, F43 Aalst-Sint-Niklaas, F19 Dendermonde-Boom, F221 Dendermonde-Asse en F413 Lokeren-Dendermonde.  

Kaart van Dendermonde en omgeving met fietsknooppunten en verbindingslijnen in blauw.


Het project kadert in het Masterplan Stationsomgeving dat is gevalideerd door de Provincie Oost-Vlaanderen, stad Dendermonde, NMBS, De Lijn en het Vlaamse Stadsvernieuwingsfonds. Eén van de ambities in het masterplan is de ontwikkeling van een compact en performant functionerend regionaal mobiliteitsknooppunt waarbij de stationsomgeving beter bereikbaar wordt voor de fietser.

Fietstunnel onder viaduct Sint-Gillislaan

De fietssnelweg- en voetgangerstunnel wordt voorzien in de noordelijke aanrijhelling van de brug over de spoorbundel. Ze verbindt het Statieplein via de zone rond het ‘oud stationsgebouw’ met de straat Kalendijk en het gelijknamige groengebied. 

Daarnaast creëert de tunnel ook een voetgangerslink vanaf het station, onder de Sint-Gillislaan door, naar het Kalendijkgebied. Hierdoor maken we vanaf het station een kwalitatieve en veilige fiets- en voetgangerslink naar AZ Sint-Blasius, Huis van het Kind en de gebouwen van de Federale Politie aan de Kroonveldlaan.

Inrichtingsschets van de tunnel op locatie (exacte inplanting verder technisch uit te werken)

Kaart met inplantingszone van een nieuwe fietstunnel
 

Planning

Provincie Oost-Vlaanderen is ondertussen reeds begonnen met de aanstellingsprocedure van een ontwerpteam.

Verdere timing:

  • 2026: uitwerken ontwerpplannen inclusief participatie betrokken actoren
  • 2027: omgevingsvergunning, aanstellen aannemer en start der werken
  • 2028: Realisatie en ingebruikname.

Grondeigenaars NMBS en Infrabel hebben zich van bij de start van het proces positief geëngageerd om het project te kunnen waarmaken. Doorheen het project zal er ook afstemming zijn met het Agentschap Wegen en Verkeer Oost-Vlaanderen die de gewestweg N47 Sint-Gillislaan beheert.

Inplantingszone kant station, technisch nog verder uit te werken

Herfstachtig park met bomen, gevallen bladeren en een boogbrug op de achtergrond onder een bewolkte lucht.
 

Inplantingszone kant Kalendijk, technisch nog verder uit te werken

Trap tussen bomen en struiken op een met herfstbladeren bedekt pad naast een verharde weg.
 

Gepubliceerd op maandag 17 november 2025 om 13.30 u.