Stad Dendermonde stelt nieuw stadslogo en huisstijl voor

Tijdens de nieuwjaarsreceptie op zondag 8 januari stelde de stad trots het nieuwe stadslogo en huisstijl voor aan het grote publiek. Lees er alles over in dit bericht.

Het vroegere logo was meer dan 20 jaar oud en toe aan vernieuwing. Het nieuwe stadslogo is eigentijds en weerspiegelt waar Dendermonde vandaag voor staat. Met deze nieuwe overkoepelende, moderne en verbindende huisstijl wil de stad voortaan op een uniforme en herkenbare manier naar buiten treden.

Verbinding staat centraal in nieuwe stadslogo

Dendermonde is een veelzijdige stad die heel wat te bieden heeft, een stad die trots is op haar unieke erfgoed en tradities, maar ook toekomstgericht is. Dendermonde is actueel én historisch. Daarnaast staan verbondenheid en samenwerking centraal. Het nieuwe stadslogo en bijhorende huisstijl weerspiegelen dit bijzondere DNA van onze stad en haar inwoners.

symbool van de stad

Het logo van stad Dendermonde bestaat uit het woord ‘Stad Dendermonde’ en een beeld. Het beeld bestaat uit 2 D’s met daartussen een lijn in de vorm van een M. Deze lijn staat symbool voor de verbinding tussen alle inwoners van Dendermonde, tussen de stad en de deelgemeenten. De lijn kan variëren in lengte. Dit maakt het symbool dynamisch én uniek. Voor de D’s plaatsen we een strak, modern lettertype tegenover een klassiek, traditioneel alternatief. Deze combinatie verwijst naar de positionering van Dendermonde: actueel én historisch.

Als hoofdkleuren kiezen we voor een middeleeuws rood in combinatie met modern beige, wit en zwart. Er is ook een uitgebreide reeks secundaire kleuren beschikbaar.

Niet alleen een nieuw logo, maar een volledige merkstrategie

We kiezen niet alleen voor een nieuw logo, maar gaan resoluut voor een volledige ‘rebranding’ van al onze stedelijke diensten en communicatie.

De stad wil met deze nieuwe huisstijl uniform en herkenbaar naar buiten treden en een sterke visuele identiteit opbouwen. We deden een uitgebreide oefening rond merkstrategie voor alle stadsdiensten.

Vanaf nu zal elke Dendermondenaar in elke context direct voelen en weten dat het communicatie van de stad is en dat ‘stadsbreed’, voor alle diensten en entiteiten. Door een uniform logo en duidelijke huisstijl overal toe te passen, bieden we consistente en herkenbare communicatie.

Stelselmatige en duurzame uitrol

Vanaf zondag 8 januari rollen we de nieuwe huisstijl stelselmatig verder uit in alle communicatie van de stad. Je zal het nieuwe logo en de nieuwe huisstijl zien op vlaggen, brieven, voertuigen, sociale media, affiches, de stadswebsite …

Ook voor het Stadsmagazine komt er een gloednieuw concept. We kiezen op jaarbasis voor 6 nummers van 24 pagina’s met nieuwe rubrieken die volop de kaart trekken van verbinding en beleving. De eerste editie van dit vernieuwde magazine valt eind februari bij alle inwoners in de brievenbus. (Eind januari valt er dus geen Stadsmagazine in de brievenbus.)

Bij de uitrol gaan we voor duurzaamheid, niet alles wordt tegelijkertijd aangepast. De uitrol gebeurt gefaseerd en stelselmatig. Voor bepaalde zaken, zoals de werkkleding, bestaat een uitdoofscenario. Dit betekent dat we de kledij pas vervangen als ze versleten is. Ook de signalisatie van stadsgebouwen en borden op het openbaar domein gebeurt op deze manier. Verouderde materialen krijgen maximaal een tweede leven. Zo gaat het naaiatelier aan de slag met oude stadsvlaggen en gebruiken de scholen en de buitenschoolse opvang de resten van oud briefpapier en enveloppen in hun werken.

Cultuurhuis Belgica start met de nieuwe huisstijl begin juni 2023, wanneer ook de officiële opening van het volledig vernieuwde cultuurhuis plaatsvindt. De stedelijke academies en stedelijke basisscholen starten in september 2023, gelijklopend met het nieuwe schooljaar. 

Ontdek het nieuwe stadslogo

Het nieuwe stadslogo en bijhorende huisstijl werd voor de eerste keer publiek voorgesteld tijdens de nieuwjaarsreceptie op de Grote Markt. Kon je er niet bijzijn op de nieuwjaarsreceptie, ontdek het nieuwe levensgrote logo op de Grote Markt, maak een selfie en deel het op sociale media met #staddendermonde. 

Dit artikel werd gepubliceerd op 8 januari 2023.