naar top
Gemeente Dendermonde

Campagne: Kopje vol

Huis van het Kind De Kroon voert in 2019-2020 de preventieve campagne ‘Kopje vol’ om de aandacht te vestigen op de psychische gezondheid van jonge ouders met kinderen. Dat doet ze met een gevarieerd programma voor ouders en professionelen.

Waarom deze campagne?

De Kroon kreeg van een aantal partners signalen dat meer en meer jonge ouders worstelen met zorgen, vragen en twijfels rond ouderschap. Het is niet altijd gemakkelijk om de juiste balans te vinden tussen werk, gezin, ontspanning en me-time. Daar wat slaaptekort en onzekerheid bij, en het is niet verwonderlijk dat de kans op postnatale depressies en psychische klachten vergroot. Veel jonge ouders hebben dus een hoofd vol zorgen. Vandaar de toepasselijke campagnenaam ‘Kopje vol’.

Boodschap van de campagne

‘Kopje vol’ is een preventieve campagne. De Kroon wil ouders bewust maken van de gevaren van een overvol hoofd en voorkomen dat zorgen problemen worden. De boodschap luidt: "Het is oké om je niet altijd oké te voelen, maar praat erover!"

Wat houdt de campagne in?

De Kroon richt zich met ‘Kopje vol’ zowel naar professionelen als naar ouders. Tijdens het kick-off netwerkmoment in maart konden hulpverleners elkaars aanbod rond het thema leren kennen. Speciaal voor hen bundelt De Kroon alle studiedagen, infomomenten en cursussen rond dit thema. Voor ouders zet De Kroon een aantal activiteiten, cursussen, trainingen … op de kalender die hen een duwtje in de rug kunnen geven. Het is een mix van sensibiliserende en ondersteunende activiteiten zoals praatvoormiddagen, informatieve brunches, komische voorstellingen ...

Kopje koffie iemand?

Als onderdeel van de campagne ‘Kopje vol’ is er de ludieke actie van het rondreizende koffiekopje. Welzijns- en vrijetijdsorganisaties kunnen bij De Kroon een reuzegrote koffiekop uitlenen die ze kunnen gebruiken tijdens o.a. activiteiten, opendeurdagen, infomomenten. In de koffiekop vinden ouders stellingen en tips over hoe ze met hun zorgen kunnen omgaan, alsook waar ze terechtkunnen voor hulp. De koffiekop maakt het ouders gemakkelijker om met elkaar in contact te komen en hun zorgen te delen. Want daar begint alles mee: je hoofd leegmaken door te praten over je zorgen.

Dit artikel werd gepubliceerd op 25 juni 2019.
  • foto1