naar top
Gemeente Dendermonde

Nieuwe verkeerslichten op de Oudegemse baan in werking

In het artikel leest u meer over de werking van de verkeerslichten in combinatie met de signalisatie van de overweg.

In principe staan de lichten op de Oudegemse baan standaard op groen.

Er zijn 2 mogelijkheden waarbij die verkeerslichten op rood zullen springen:

  1. Wanneer de verkeerslichten vanuit Infrabel een signaal krijgen dat er een trein in aantocht is. Op dat ogenblik zullen de verkeerslichten op rood springen, nog voor de overweg zelf sluit. Op die manier kan het kruispunt nog volledig ontruimd worden voor de slagbomen naar beneden gaan. Dit moet voorkomen dat vrachtwagens richting VPK of auto’s richting Frans Vertongenstraat op de overweg zouden staan wachten wanneer de signalisatie van de overweg in werking treedt.
  2. Wanneer er zich op de fietssnelweg, die langsheen de spoorweg zal gerealiseerd worden, fietsers aandienen. Na een druk op de knop aan de verkeerslichten, zal hen groen licht gegeven worden. De lichten op de Oudegemsebaan springen op rood, maar het is mogelijk dat de overweg nog open is. Dat kan voor wachtende voertuigen een beetje tegenstrijdig lijken, maar het biedt de fietsers langsheen de spoorweg de kans om veilig over te steken. De fietssnelweg ligt immers iets lager dan de overweg, waardoor de zichtbaarheid op overstekende fietsers vanuit de auto behoorlijk slecht is. Door lichten te voorzien voor de fietsers, wordt de oversteek voor hen beveiligd. 

Wanneer de verkeerslichten zouden uitvallen, geldt de voorrangsregeling zoals aangeduid aan de verkeerslichten, waarbij de Oudegemse baan in de voorrang zit op de zijstraten. Op dat moment geldt ook de signalisatie van de overweg boven de verkeerslichten die dan op knipperstand of zelfs volledig uit zouden kunnen staan.

In elk geval staat een vlotte doorstroming op de Oudegemse baan voorop. 

Dit artikel werd gepubliceerd op 5 november 2019.
  • foto1