naar top
Gemeente Dendermonde

Interview: Aan de slag in het triagecentrum

In deze coronatijden zijn er veel stadsgebouwen gesloten, waaronder ook het Zwembad Olympos. De medewerkers van het zwembad werken tegenwoordig in het triagecentrum. Dat is tijdelijk ingericht aan De Kroon. Zwembadmedewerker Regina De Loose geeft ons graag wat meer uitleg.

Hoe werkt het triagecentrum?

Regina: Huisartsen die patiënten hebben met mogelijke coronasymptomen bellen naar het callcenter van het triagecentrum en maken een afspraak voor de patiënt. Deze komt dan langs, wordt door een huisarts onderzocht en desnoods doorverwezen naar het az Sint-Blasius. In het weekend bel je rechtstreeks naar Vehamed via 052-73 01 00. Enkel patiënten met een afspraak mogen binnen. Het Rode Kruis voorziet ziektevervoer voor mensen die niet zelfstandig naar het triagecentrum geraken.

Wie is er aanwezig?

Regina: Er zijn twee tot vier dokters aanwezig. Ze wisselen elkaar continu af. In het callcenter werken allemaal redders van Olympos. Ik werk in het triagecentrum samen met collega’s en zaalwachters van de sporthallen. In het weekend helpt er ook ander stadspersoneel mee.

Melden er zich veel patiënten aan?

Regina: Dat varieert van dag tot dag. Op maandag en in het weekend krijgen we de meeste patiënten binnen, zo’n 100 per dag. De andere weekdagen zijn minder druk. Vooral ’s ochtends krijgen we veel telefoontjes in het callcenter.

Zijn het lange dagen voor jou?

Regina: Er is een vroege shift van 9.30 tot 15.30 u. en een late shift van 15.30 tot 22.30 u. We werken door tot de laatste patiënt weg is. Het callcenter kan tot 19 u. patiënten inschrijven voor die avond.

Hoe ziet jouw werkdag eruit?

Regina: Van zodra een patiënt binnenkomt, moet zowel het onthaal als het desinfecteren uitgevoerd worden. We wisselen elkaar af voor het inchecken en het ontsmetten. Het is vrij monotoon werk, maar gelukkig werken we niet alleen, zodat we onder elkaar eens iets kunnen vertellen. We respecteren de social distance regels.

Is het gevaarlijk werk?

Regina: In principe loop je evenveel risico als je in de supermarkt zou lopen. Het grote verschil is dat wij weten dat de mensen ziek zijn én we beschermingsmiddelen hebben. We dragen mondmaskers, handschoenen, beschermende kledij en hebben voldoende ontsmettingsproducten. Na elk bezoek bij de dokter ontsmetten we alles waar de patiënt in aanraking mee is geweest: stoel, onderzoekstafel, bureau, doktersinstrumenten, deurklinken. We ontsmetten ook de stoelen in de wachtzaal, de trapleuning en de knoppen van de lift.

Hoe ervaar jij deze periode?

Regina: Het is moeilijk, maar er hangt een goede onderlinge sfeer. Er kan altijd een lach af, maar we zijn ons wel bewust van de ernst van de situatie. We merken dat de patiënten steeds meer bezorgd zijn als ze bij ons langskomen. Als er erg zieke mensen worden opgehaald door de ambulance, blijft dit wel een tijdje in mijn hoofd hangen. Gelukkig hebben we met de collega’s een WhatsAppgroep waar we ons verhaal kwijt kunnen en elkaar kunnen oppeppen. We krijgen ook veel steun en mensen brengen pizza’s, paaseitjes, tekeningen en gedichten ... De patiënten die langskomen zijn ook allemaal vriendelijk en appreciëren wat we doen.

Nog een laatste boodschap?

Regina: Blijf in je kot. Het is nog niet voorbij. Alle regels opvolgen is belangrijk. Des te sneller kunnen we terug ons leven hervatten.

Dit artikel werd gepubliceerd op 22 april 2020.
  • foto1
  • foto2
  • foto3
  • foto4
  • foto5
  • foto6
  • foto7
  • foto8
  • foto9
  • foto10