Overlijdensaangifte

Een overlijdensaangifte is de registratie van het overlijden van een persoon bij de ambtenaar van de burgerlijke stand van de plaats van overlijden.

Voorwaarden

Bij aanvraag dien je de nodige bewijsstukken mee te brengen (zie bewijsstukken).

Bewijs

Bij de aangifte van het overlijden moet je volgende documenten meebrengen:

  • overlijdensattest dat de dokter heeft geschreven

  • identiteitskaart van de overledene

  • identiteitskaart van de aangever

  • rijbewijs van de overledene

  • eventueel een laatste wilsbeschikking van de overledene

  • eventueel een crematieaanvraag met een afschrift recto verso van de identiteitskaart van de aanvrager

  • eventueel een concessieaanvraag

  • eventueel een bewijs van oud-strijder

  • bij thuisbewaring een toelating van alle nabestaanden in opgaande en nederdalende lijn

  • formulier met alle inlichtingen.

Bij een verdacht of gewelddadig overlijden neem je volgende extra documenten mee:

  • proces-verbaal van een officier van de politie

  • toelating tot begraven of crematie van de procureur des Konings.

Procedure

Een overlijden moet zo snel mogelijk aangegeven worden bij de ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente waar de persoon is overleden.

Maak een afspraak voor een overlijdensaangifte.

  • De vaststelling van het overlijden zelf gebeurt door een arts. Hij of zij stelt een overlijdensattest op.

    • Sterft iemand thuis, dan verwittig je de huisarts of dokter met wachtdienst.

    • Overlijdt iemand in een ziekenhuis of een andere zorgvoorziening, dan zorgt de verantwoordelijke daar voor een overlijdensattest.

    • Bij een dodelijk ongeval stelt de politie in het bijzijn van een arts een proces-verbaal op.

  • Vervolgens moet het overlijden zo snel mogelijk aangegeven worden (de overlijdensaangifte zelf) bij de ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente waar de persoon is overleden.

    • Meestal zorgt de begrafenisondernemer voor de overlijdensaangifte en alle administratieve formaliteiten. Maar je kan dit ook zelf doen.

    • Begrafenisondernemers kunnen gebruik maken van het digitaal loket overlijdens.

  • De ambtenaar van de burgerlijke stand maakt een akte van overlijden op. Dit is het officiële bewijsstuk van het overlijden.

Denk eraan om de volgende personen of instellingen ook op de hoogte te brengen van het overlijden:

  • bank

  • notaris

  • verzekeringsmaatschappij

  • ziekenfonds

  • pensioendienst

  • belastingen

  • huiseigenaar

  • waterbedrijf

  • leverancier van gas en elektriciteit

  • werkgever

Bijlage