Mondeling verkregen stedenbouwkundige informatie heeft geen juridische waarde. Als je bevestigde inlichtingen over een perceel gelegen in het Vlaamse Gewest, wil bekomen, kun je een stedenbouwkundig attest aanvragen. Zo heb je meer zekerheid.
De bevindingen van het stedenbouwkundig attest kunnen bij het beslissende onderzoek over een aanvraag tot stedenbouwkundige vergunning of een verkavelingsvergunning niet worden gewijzigd of tegengesproken, voor zover:
- in de periode van gelding van het stedenbouwkundig attest geen sprake is van substantiële wijzigingen aan het betrokken terrein of wijzigingen van de stedenbouwkundige voorschriften of de eventuele verkavelingsvoorschriften.
- de verplicht in te winnen adviezen of de tijdens het eventuele openbaar onderzoek geformuleerde bezwaren en opmerkingen geen feiten of overwegingen aan het licht brengen waarmee bij de opmaak van het stedenbouwkundig attest geen rekening werd gehouden.
- het stedenbouwkundig attest niet is aangetast door manifeste materiële fouten.
Let op! Een attest is nog geen omgevingsvergunning, en de erop vermelde informatie inzake bestemming en de opgelegde voorwaarden blijft slechts twee jaar geldig te rekenen vanaf de uitreiking van het attest.
Procedure
Om een stedenbouwkundig attest aan te vragen heb je geen architect nodig. Je hoeft ook geen eigenaar van de betrokken grond te zijn.
Het attest wordt verleend op basis van een door jou opgemaakt schetsontwerp. Zo kan je zonder veel kosten en zonder risico meer zekerheid verkrijgen over de bouwmogelijkheden op een bepaald perceel.
De inhoud van jouw aanvraag tot een stedenbouwkundig attest kan je terugvinden in de aanstiplijst bij het aanvraagformulier als bijlage onderaan deze pagina.
1. Via post
- Download het aanvraagformulier (zie bijlage).
- Stuur 2 exemplaren van het aanvraagformulier en 2 exemplaren van de bij te voegen documenten aangetekend op met de post naar 'Stadsbestuur Dendermonde, team omgeving, Franz Courtensstraat 11, 9200 Dendermonde'.
2. Indienen in de stadswinkel
- Download het aanvraagformulier (zie bijlage).
- Je kan de ingevulde exemplaren: 2 exemplaren van het aanvraagformulier en 2 exemplaren van de bij te voegen documenten indienen in de stadswinkel.
- Er wordt geen uitleg gegeven over dit onderwerp in de stadswinkel
Wil je meer info over dit onderwerp, dan kan je langskomen bij team omgeving op afspraak.
Kostprijs
Een overzicht van de prijzen kun je lezen op de infopagina 'belasting afgifte administratieve stukken'.
Afhandeling
We starten met een onderzoek naar de volledigheid en ontvankelijkheid van jouw aanvraag binnen 30 kalenderdagen (dwingende termijn – als we binnen deze 30 kalenderdagen het onderzoek niet hebben afgerond, wordt jouw aanvraag geacht volledig en ontvankelijk te zijn).
Na deze termijn nemen we een beslissing over jouw aanvraag binnen 75 kalenderdagen (termijn van orde – we proberen ons te houden aan deze termijn, maar omwille van diverse redenen is een uitzondering mogelijk, hier zijn geen juridische gevolgen aan verbonden).
