Inschuiving fietstunnel Noordlaan

Herinrichting kruispunt Mechelse Poort

Het project

Het kruispunt Mechelse Poort waar de Noordlaan, Leopoldlaan, Mechelsesteenweg en Martelarenlaan samenkomen, is een van de drukste en gevaarlijkste van Dendermonde. Met het station, scholen en het stadscentrum in de buurt dwarsen dagelijks veel voetgangers en fietsers het kruispunt. Dat zorgt regelmatig voor onveilige situaties, vooral tijdens de spitsuren.

Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) zal dit zwarte punt in Dendermonde omvormen tot een veilig verkeersknooppunt met veel groen, brede fietspaden, een fietsbrug en drie nieuwe fietstunnels.

De komende twee jaar krijgt het kruispunt een grondige make-over met de focus op veiligheid voor fietsers en voetgangers, een betere verkeersdoorstroming en aandacht voor de omgeving. De Vlaamse overheid investeert ongeveer 9,3 miljoen euro in dit project.

Info op de website van Agentschap Wegen en Verkeer

www.wegenenverkeer.be

De website van AWV bevat alle informatie: algemene informatie, toekomstbeeld, timing en fasering, actuele hinder, veelgestelde vragen.

Je kunt ook inschrijven voor de nieuwsbrief, waarmee opvolginformatie over de werken in jouw mailbox zal toekomen.

Voor dit project stelt AWV een omgevingsmanager aan. Bij deze persoon kun je terecht met vragen tijdens de werken:

Het project: werken voor veilig en vlot verkeer 

Er komen drie tunnels voor fietsers en voetgangers onder het kruispunt: onder de Noordlaan, Leopoldlaan en Martelarenlaan. Fietsers en voetgangers zullen zo niet meer in conflict komen met het andere verkeer. Ze moeten niet langer rekening houden met wachttijden aan verkeerslichten. De tunnels komen uit op een groot fietsplein van 22 op 25 meter. 

De tunnels en fietsbrug krijgen een breedte van 6 meter. De fietspaden voor beide richtingen worden 4 meter breed, terwijl de fietspaden voor één richting 2 meter breed worden, wat zorgt voor een hoge mate van comfort en veiligheid.

Voor gemotoriseerd verkeer komen er twee afslagstroken zonder verkeerslichten: van de Noordlaan naar de Leopoldlaan en van de Leopoldlaan naar de Mechelsesteenweg.

De verkeerslichten op het kruispunt worden bovendien beter afgesteld op het vele links afslaand verkeer van de Martelarenlaan naar de Mechelsesteenweg. Daarnaast verhogen ze de capaciteit van die linksafslagstrook.

De omgeving als toegangspoort van de stad

Naast een veilige en vlotte verkeersafwikkeling houdt Wegen en Verkeer rekening met de leefbaarheid en kwaliteit van de open ruimte. Met terrassen en aanplantingen zorgen ze voor een groene en aangename omgeving. Zo wordt de Mechelse Poort niet enkel een doorgangsroute, maar ook een plek waar je kunt genieten van de zon. Met een groene inrichting kunnen we iedereen vanuit het Scheldelandschap een mooi welkom geven en hen verleiden om het historische stadscentrum met zijn vestinggordel te bezoeken.  De herinrichting van de Mechelse Poort draagt op deze manier bij tot de realisatie van een aantrekkelijke toegangspoort tot de stad.

Ter hoogte van de parking De Bruynkaai leggen ze een bufferbekken aan om regenwater op te vangen bij hevige buien. Het water dringt hier geleidelijk aan in de ondergrond. Over het bufferbekken komt een fietsbrug.

Het ontwerp van de waterpartij brengt de vroegere vestinggracht rondom de stad opnieuw tot leven. Het bufferbekken zal omzoomd zijn door groen en zal een stukje Dendermondse geschiedenis terug bloot leggen doordat de "beer met monnik" terug zichtbaar zal zijn. De beer was de naam van de dam. De monnik was een torentje dat vijandige legers verhinderde om via deze dam de stad binnen te vallen. De hele constructie zit nog steeds onder de grond. Het bovenste stuk van monnik steekt boven het maaiveld uit, te zien als een kleine piramide op de parking van de De Bruynkaai. Dankzij een goede samenwerking met AWV krijgen we zo de kans om dit stukje geschiedenis weer vrij te graven en te tonen als deel van onze vestingstad.

De huidige autoparking De Bruynkaai blijft voorlopig behouden als parkeerruimte.  

Voorbereidingen

Voorbereidingen in de omgeving 2022-2023 - afgerond

  • Eind februari 2022 heeft een aannemer de bomen gerooid tussen de parking de Bruynkaai en de Scheldebrug en tussen de Scheldebrug en de spoorwegbrug over de Mechelsesteenweg. Dit gebeurde om ruimte te maken voor de heraanleg van het kruispunt. Er werd in totaal 11.089 m² ontbost, 5.310 m² daarvan wordt opnieuw aangeplant binnen het project zelf. In de downloads onderaan deze pagina vind je het beplantingsplan na de heraanleg van het kruispunt. De overige boscompensatie wordt voorzien op de N41 in een zone tussen Vlassenbroekbrug en Denstraat (tussen kmp 16,063 – 17,150). Dat gaat over 12.182 m² aanplantingen.
  • AWV maakte het kruispunt De Bruynlaan/Noordlaan/Veerstraat in 2022 veiliger.
  • Van 22 juni tot 31 augustus 2023 vernieuwden de nutsbedrijven de ondergrondse nutsleidingen met werkzones op Oude Vest, Leopoldlaan, Kasteelstraat en Noordlaan.

Voorbereidende werken vanaf 6 mei 2024 - afgerond

  • Bouw van een helling van de Scheldebrug naar de Killeweg (jaagpad naast de Schelde). Die tijdelijke helling voor fietsers en voetgangers wordt een cruciaal onderdeel van de omleiding tijdens de volgende fasen. 
  • Aanleg van een riolering tussen het aan te leggen bufferbekken en de Schelde.

Voorbereidende werken in augustus 2024 - afgerond

  • In de loop van augustus (planning vanaf 6 augustus gedurende enkele weken) maken ze de werfzone bouwrijp voor fase 1 van de werken: plaatsen van signalisatieborden, afbreken van twee eilanden op de splitsing Mechelsesteenweg/ Martelarenlaan,  installeren van tijdelijke verkeerslichten op het kruispunt. 

Fase 1: eind augustus 2024 tot maart 2025 - afgerond

In totaal zullen er 6 werkfasen zijn, gespreid over 2 jaar met verwachte einddatum zomer 2026. Per fase werken ze op een deel van het kruispunt. Zo kan het gemotoriseerd verkeer steeds doorgang hebben tijdens de werken. De concrete aanpak wordt bekendgemaakt per fase. Deze aanpak in fasen zal ervoor zorgen dat de hinder voor buurtbewoners, handelaars en doorgaand verkeer zoveel mogelijk beperkt wordt. 

WAT?

  • Westkant Martelarenlaan/Scheldebrug (zijde parking De Bruynkaai): aanleg rijweg, fietstunnel, fietspad en riolering.
  • Aanleg fietstunnel naast de Noordlaan (inschuiving onder de Noordlaan in april 2025)
  • Afronding fase 1: 12 maart 2025. 

Fase 2: 12 maart tot 15 oktober 2025

WAT?

  • Oostkant Scheldebrug (Martelarenlaan, kant Mechelsesteenweg): aanleg fietstunnel, fietspad, rijweg en riolering
  • Westkant Leopoldlaan (kant Oude Vest): archeologisch onderzoek, aanleg fietstunnel, fietspad, fietsplein, rijweg en riolering
  • Westkant van de Scheldebrug (kant parking De Bruynkaai - naast de weg): aanleg bufferbekken, fietsbrug en archeologische opgraving monnik en beer.
  • Begin april 2025 werd de fietstunnel onder de Noordlaan op zijn plaats geschoven. Die fietstunnel was de maanden voordien naast de weg opgebouwd, zodat de weg zo lang mogelijk kon open blijven. 

Archeologische vondsten (update 25 mei 2025)

Bij de graafwerken voor de fietstunnel onder de Leopoldlaan zijn resten gevonden van een toegangsbrug naar Dendermonde uit de 16de eeuw. In de opening van de sluis werd bovendien een schedel aangetroffen. Alle gevonden vondsten worden nauwkeurig ingemeten met gps, gefotografeerd en beschreven. Door de archeologische ontdekkingen werd de planning aangepast en zijn er extra werkploegen ingezet, waardoor fase 2 op schema blijft.

Lees meer over de archeologische vondsten op de website van AWV.

Fase 3: 16 oktober 2025 tot half maart 2026

  • Oostkant Leopoldlaan: archeologische werkenaanleg rijweg, fietstunnel, fietspad en riolering.
  • Tussen de Leopoldlaan en residentie Scheldezicht leggen ze eerst het nieuwe fietspad aan. Zodra dit klaar is, kunnen fietsers hier veilig doorrijden en wordt verder gewerkt aan de rijweg.
  • Fietsplein tussen de tunnels Noordlaan en Leopoldlaan: aanleg loopt verder. 
  • Martelarenlaan: aanleg fietspaden richting Grembergen gaat verder.
  • Ter hoogte van parking De Bruynkaai werken we aan het bufferbekken en de fietsbrug.
  • Noordlaan:  aanleg nieuwe riolering in de bermen (langs beide zijden).

Update 16/12/2025 door AWV:

  • We werken volop aan de oostzijde van de Leopoldlaan (N47). Volgens de huidige planning duren deze werken nog tot ongeveer half maart 2026. 
  • Tegen het einde van dit jaar willen we ook de dakplaat van de oostelijke tunnelkoker storten.
  • Voor de kerstvakantie moeten alle tunnels in dit project aangelegd zijn.
  • Tijdens het winters bouwverlof van maandag 22 december 2025 tot en met vrijdag 2 januari 2026 ligt de werf stil. In deze periode blijft de verkeerssituatie ongewijzigd.
  • In 2026 zal de nadruk meer liggen op de bovengrondse infrastructuur, zoals wegen, fietspaden en de aanleg van het bufferbekken. In het voorjaar starten we met de plaatsing van de pompput aan het nieuwe fietsplein. Daarna werken we het fietsplein zelf af. Deze ingrepen brengen geen bijkomende hinder met zich mee.
  • Vanaf half maart 2026 verschuiven de werken naar fase 4. In deze fase werken we aan de Noordlaan (N47) en de Mechelsesteenweg (N17).

Bekijk de fasering op het plan:

Kaart van Mechelse Poort met wegen en zes fasen van werkzaamheden in verschillende kleuren.

VERKEERSREGELINGEN VOOR FIETSERS EN VOETGANGERS

Tot het einde van alle werken is een fiets-/voetgangersomleiding met tweerichtingsverkeer in voege. Die blijft ongewijzigd. 

Situatie op plan:

kaartje met omleiding voor fietsers

  • De route ligt op een afstand van het kruispunt zodat de fietsers en voetgangers niet in de werkzone terechtkomen.
  • De route omvat een tijdelijke helling van de Scheldebrug naar het jaagpad, extra verkeerslichten aan het kruispunt Leopoldlaan/Sint-Jacobstraat en extra verlichting waar nodig.
  • De Bogaerdstraat, Sint-Jacobstraat en het gedeelte Dijkstraat tussen beide worden omgevormd naar een fietsstraat. Dit sluit aan bij de bestaande fietszone in de binnenstad. De fiets en aanverwante tweewielers hebben er topprioriteit. De snelheid is er beperkt tot 30 km/u. en fietsers inhalen is niet toegestaan.
  • Bestaande fiets- en voetgangersoversteken zijn uit dienst genomen en afgesloten. Volg de signalisatieborden ter plaatse stipt op.

VERKEERSREGELINGEN VOOR GEMOTORISEERD VERKEER

Het kruispunt blijft vanuit alle richtingen bereikbaar. De rijstroken worden herschikt, waardoor het verkeer vlot kan verlopen. 

Verkeerssituatie op plan:

Kaart van verkeerssituatie fase 3 met werfzone aangegeven in bruin en tijdelijke verkeerssituatie in geel, inclusief wegen N47, N406 en N17, met richtingen naar Grembergen, Berlare, Baasrode en Lebbeke.
 

  • Op de Scheldebrug (Martelarenlaan) gaat gemotoriseerd verkeer richting Grembergen over de nieuw aangelegde weghelft, kant Mechelsesteenweg. Vanaf de Mechelsesteenweg richting Grembergen gaat de bypass opnieuw open. 
  • Verkeer langs de werfzone op de Leopoldlaan rijdt in beide richtingen over de nieuw aangelegde weghelft.
  • De Oude Vest wordt opnieuw opengesteld: vanuit de Leopoldlaan kan je de straat opnieuw inrijden.
  • De Oude Vest uitrijden richting de Leopoldlaan is voorlopig nog niet mogelijk. De Oude Vest verlaten kan via de Brusselsestraat of Lindanusstraat.
  • Vanuit de Noordlaan (vanuit het kruispunt) kan verkeer niet links afslaan naar de Kasteelstraat.
  • De Sint-Jacobstraat is eenrichtingsverkeer van de Leopoldlaan richting de Oude Vest.
  • De Lindanusstraat is eenrichtingsverkeer van de Oude Vest naar de Leopoldlaan.
  • De Bogaerdbrug is eenrichtingsverkeer van Franz Courtensstraat/Kasteelstraat naar Werf.
  • Er is een extra verbinding over de parking Groene Dender tussen Kasteelstraat en Papiermolenstraat. 
  • In de Papiermolenstraat geldt eenrichtingsverkeer vanaf de Bogaerdbrug richting Oude Vest. 
  • Aanpaste voorrangsregels aan het kruispunt Bogaerdstraat/Dijkstraat: stopbord en stopstreep in de Dijkstraat zodat fietsers vanuit de Bogaerdstraat voorrang krijgen.
  • Aan de noordzijde van de Noordlaan verdwijnt tijdelijk de parkeerstrook tussen het kruispunt Mechelse Poort en de oprit van De Bruynkaai-parking.

Verkeersregelingen binnenstad op plan:

Kaart van omleiding voor gemotoriseerd verkeer in een gebied met wegen zoals Leopoldlaan, Oude Vest en Lindanusstraat. Werfzone is bruin gemarkeerd. Groene route toont omleiding van Leopoldlaan naar Oude Vest, oranje route van Oude Vest naar Leopoldlaan. Eenrichtingsverkeer is aangegeven met blauwe pijlen. Parkeerplaats De Bruynkaai is ook gemarkeerd.
 

HINDER VOOR OPENBAAR VERVOER

  • De halte Leopoldlaan, die vanaf 12 maart in de werfzone ligt, is verplaatst richting de Sint-Jacobstraat. 
  • De bus rijdt volgens haar normale route. Passeert uw bus langs het kruispunt? Hou dan ook rekening met vertragingen.
  • Op delijn.be/routeplanner of op de app van De Lijn vindt u actuele informatie over de hinder.
  • Automatisch op de hoogte blijven? Op delijn.be/omleidingsnieuwsbrief kan u zich inschrijven op een nieuwsbrief met actuele informatie over uw lijn.

Fase 4-5

Fase 4

  • Noordkant Noordlaan en Mechelsesteenweg: aanleg rijweg en riolering

Fase 5

  • Zuidkant Noordlaan en Mechelsesteenweg: aanleg rijweg, riolering en fietspad

Fase 6: verwacht einde zomer 2026

  • Noordkant Noordlaan en Mechelsesteenweg: aanleg fietspaden

Bijlage