Verblijfskaarten voor vreemdelingen

Maak een afspraak voor 'verblijfskaart voor vreemdelingen'

Na inschrijving in de gemeente krijgt de vreemdeling een verblijfskaart (=verblijfsvergunning, eVK): een kartonnen kaart (immatriculatieattest A (AI of oranje kaart) of een elektronische vreemdelingenkaart (eVK): A, B, EU, EU+, F, F+, H, I, J, K, L, M, M duurzaam verblijf, N en N duurzaam verblijf. Het type kaart hangt af van de procedure. 

Procedure

Maak zelf een afspraak om een vernieuwing van de elektronische vreemdelingenkaart (eVK)  aan te vragen (< 3 maanden voor het eindigen van de geldigheidsduur).

De afhaling van de eVK gebeurt in de Stadswinkel zonder afspraak tijdens de openingsuren (een drietal weken na aanvraag ontvang je de codes in jouw brievenbus).

De aanvraag of vernieuwing van een immatriculatieattest? Maak een afspraak.

Kinderen vanaf 6 jaar moeten aanwezig zijn bij de afhaling van de eVK.

Vraag online codes aan bij verlies of maak een afspraak om nieuwe codes aan te vragen mits betaling van 8 euro.

Maak een afspraak voor 'verblijfskaart voor vreemdelingen'

Wat meebrengen

  • Uitnodigingsbrief
  • Jouw verblijfskaart of een attest van verlies of diefstal (afgeleverd door de politie)
  • 1 recente pasfoto die voldoet aan de vereisten van de Internationale Luchtvaartpolitie, de ICAO-normen.

Een pasfoto maken is mogelijk bij een professionele fotograaf of in de fotocabine van de Stadswinkel (10 euro Bancontact of cash, tijdens de openingsuren van de Stadswinkel).

Kostprijs

  • Immatriculatieattest A (oranje kaart): 15 euro.
  • Elektronische vreemdelingenkaart: 25 euro standaard, 15 euro kind. 
  • Dringende spoedprocedure eVK met levering in de gemeente. Aanvraag voor 15 uur - levering de dag na de bestelling: 120 euro. 
  • Heropvragen codes: 8 euro.

Vanaf 01/01/2026:

  • Immatriculatieattest A (oranje kaart): 20 euro.
  • Elektronische vreemdelingenkaart: 30 euro standaard, 20 euro kind. 
  • Dringende spoedprocedure eVK met levering in de gemeente. Aanvraag voor 15 uur - levering de dag na de bestelling: 150 euro. 
  • Heropvragen codes: 10 euro.

Afhandeling

Binnen de 3 weken ontvang je een brief met afscheurstroken van de federale overheidsdienst Binnenlandse Zaken. Deze brief vermeldt jouw persoonlijke pin- en pukcode. Deze codes heb je nodig om jouw elektronische vreemdelingenkaart af te halen en te activeren. De pincode kan je aan het loket wijzigen. Niet naar het buitenland reizen tijdens de aanvraag.

Het immatriculatieattest wordt onmiddellijk aan het loket afgeleverd.

Verloren codes worden binnen de 3 weken bij ons geleverd. Je krijgt een uitnodigingsbrief om deze te komen afhalen.

Verlies of diefstal? 

Doe onmiddellijk aangifte bij de politie. Vergeet jouw pasfoto niet. Je ontvangt een attest van verlies (bijlage 12). Na onderzoek van de wijkinspecteur, ontvang je een uitnodiging van de dienst vreemdelingenzaken om een duplicaat aan te vragen. Breng 1 recente pasfoto, 25 euro standaard of 15 euro kind en het attest van verlies mee.