De dienst mobiliteit en verkeer streeft naar een gezond evenwicht tussen ruimtelijke ordening en mobiliteit, met aandacht voor alle verplaatsingswijzen.
We streven naar een verbeterde doorstroming op goed georganiseerde wegen enerzijds en een betere verkeersleefbaarheid in woonstraten anderzijds. Hierbij hanteren we het STOP-beginsel.
Het STOP-beginsel is vastgelegd door de Vlaamse overheid in het mobiliteitsdecreet en moet door steden en gemeenten mee verankerd worden in het lokale mobiliteitsbeleid. STOP staat voor de rangorde van vervoersvormen, die vertrekt vanuit de Stappers (voetgangers), Trappers (fietsers) en het Openbaar (collectief) vervoer en eindigt bij de minst duurzame mobiliteitsvorm voor lokale verplaatsingen: de Personenwagen. De rangorde stelt de belangen en de veiligheid van de zwakste weggebruikers voorop.
Waarvoor kan je bij ons terecht?
-
-
10 werven voor meer verkeersveiligheid
Op 10 plekken in Dendermonde zal het tegen het schooljaar 2023-2024 verkeersveiliger worden voor fietsers en voetgangers en comfortabeler voor busreizigers.
-
Combimobiliteit: met de trein, bus, fiets ... maar dan anders
De Vlaamse overheid pakt vanaf 2023 uit met een efficiënter aanbod van openbaar vervoer met slimme verbindingen.
-
Mobiele Lijnwinkel
De Mobiele Lijnwinkel houdt regelmatig halt op de Grote Markt.
-
Mobiliteitsplan en fietsbeleidsplan
Het mobiliteitsplan en fietsbeleidsplan beschrijven concrete acties voor een vlottere verkeersstroom in Dendermonde.
-
Nieuwe inrichting voor Heidestraat
De inwoners van de Heidestraat kregen inspraak bij de herinrichting van hun straat. Een proefopstelling liep vanaf begin augustus 2022. De maatregelen werden definitief goedgekeurd door de gemeenteraad op 4 juli 2023
-
Parkeerplaatsen voor personen met een handicap
Stad Dendermonde voorziet in kernen van deelgemeenten en nabij openbare gebouwen een aantal parkeerplaatsen exclusief voor personen met een handicap.
-
Parkeerzones, stadsparkings en tarieven
Waar kan je in Dendermonde gratis parkeren en hoeveel betaal je in betalende zones of op stadsparkings?
-
Schoolroutekaart
Kaart met de veiligste fietsroutes naar school, de sportclub of de jeugdbeweging.
-
Spiegelafstelplaats voor vrachtwagens
Vrachtwagenchauffeurs kunnen er 24 uur per dag hun spiegels correct afstellen om de kans op dodehoekongevallen te verkleinen.
-
STOP-principe
Het STOP-principe prioriteert stappers, trappers en openbaar vervoer boven privé vervoer.
-
Verkeersmaatregelen Appels
In juli 2023 gaat de proefopstelling van start. De signalisatie wordt stelstelmatig aangepast. Startende met eenrichtingsverkeer en parkeren in de Heirstraat.
-
Waarom wordt er geen 'kiss en ride' zone ingevoerd aan de school?
Een ‘kiss en ride’ zone is alleen interessant als de school gelegen is nabij een verbindingsweg of een ontsluitingsweg en indien de ‘kiss en ride’ niet gelegen is voor de schoolpoort.
-
Wat is een fietssnelweg?
De Vlaamse provincies realiseren fietssnelwegen in samenwerking met steden en gemeenten, vaak naast spoorlijnen of rivieren.
-
Wat met bereikbaarheid van de Heirstraat voor hulpdiensten, handelaars en tijdens evenementen?
Er werd rekening gehouden met vlotte bereikbaarheid voor hulpdiensten en andere belanghebbenden.
-
Wat met overlast van auto's en parking in de buurt van de nieuwe school?
De ‘druk’ van auto’s op de omgeving hetzelfde blijven als voorheen.
-
Worden er verkeerstellingen gehouden?
Na invoering van de proefopstelling in de Heirstraat, voorzien we een nieuwe telling.
-
-
Vergunningen